Lage hjemmeside

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Lage hjemmeside

Post by Siri Sedai »

Har etterhvert fått med meg at jeg må ha en hjemmeside.

Skal jeg legge ut bilder er det det greieste.

Har fått med meg at jeg må kjøpe et domene, og tilhørende web-hotel. Har funnet ut av dette, men der stopper det. Hvordan får jeg lagt inn det jeg vil?

Lager design til siden selv, men har fått med meg at det må programmeres på en spesiell måte.

Har ikke egen IP adresse, da jeg bruker felles PC.
Så hva gjør jeg?

Disse som lever av å lage web- sider blir flakkende i blikket når jeg er interessert i å lage siden selv og bare trenger hjelp til å legge det inn.
Selger ikke nok malerier ....ennå :) .. til at jeg kan betale tusenlapper for jobben. Så hva gjør jeg?

Noen forslag?
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Hva med å mase på våre, kremt kremt, elskede, admins og få dem til å gjøre jobben? De kan jo med sånne greier.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det må da finnes et utall med "gjør det selv" guider på nettet. Jeg ville ikke satset på at Eivind (den eneste aktive adminsen for øyeblikket) har tid eller lyst til å ta på seg noe slikt.

Personlig kan jeg ingenting om saken. Jeg holder meg til blogging.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Kan gi deg noen tips.

HTMLdog har bra innføring i HTML og også CSS så vidt jeg vet. Når man har lært seg det greit, kan man begynne å lage websider :)

Men, man får ofte behov for å «låne» litt ideér og teknikker fra andre. A List Apart er et perfekt sted for dette. Jeg ville sjekket ut The ALA Primer: A Guide for New Readers og del 2. De artiklene som kanskje er mest interessant der er «Suckerfish Dropdowns» – Menyer og «In Search of the Holy Grail» – layout med 3 kolonner. Suckerfish Dropdowns er det jeg brukte som basis for menyen på hovedsiden ;)

Når det gjelder hosting, har jeg erfaring med A Small Orange i USA, Domeneshop + Webhuset i Norge. ASO bruker vi her på sida, og er godt fornøyd. Det er billig, supporten er god og rask, og vi har hatt oppetid på 99,727 % i år (for November ligger det på 99.974 %). Domeneshop anbefaler jeg ikke, sliter med å få opp en database fra et annet webhotell der, og supporten er treg og foreløpig ikke behjelpelig. Man merker og at de holder mest på med domener, da de f.eks. ikke har phpMyAdmin installert – et verktøy for å administrere databaser. Webhuset er derimot bra, har ikke testen supporten, men de har raske servere ihvertfall, noe stiv pris.

Hvis jeg skullle valgt hosting for Tidshjulet.net idag derimot, ville jeg sjekket ut Subsys. De holder til i Norge og tilbyr ca. det samme som ASO. Regner med at supporten kanskje vil være dårligere, da det er ganske store lønnskostnader med det i Norge, og de har antageligvis ikke like mange klienter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Mener du at hun skal skrive siden selv, i notepad? Etter IT'en i år, får jeg vondt i hodet av bare tanken. Finnes det ikke programmer til slikt?
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

He- he!

Dette minner meg litt om å programmere Commodore 64, som var det store, dengang jeg hadde første kurs i data!

Nå har jeg nettopp begynt å lese "HTMLdog", og skjønner da litt! Foreløpig om hvordan jeg lager teksten. Når jeg har lest gjennom det skjønner jeg kanskje litt mer.

Tusen takk Eivind!

Så vil det vise seg hvor langt jeg kommer.

Nå er det ikke så veldig avansert side jeg har tenkt til å begynne med. Stort sett navn, atelieradresse. En kort opplisting over planlagte utstillinger, og kommisjonærer.( Denne er det jo en stor fordel om jeg kan endre selv).
Så trenger jeg kunne legge inn noen bilder med tittel og størrelse under. Hadde ikke tenkt meg masse undersider til å begynne med. Så får jeg heller få laget noe mer fancy senere.

Nå var det akkurat Domeneshop jeg var inne å kikka på tidligere i dag. Det så enkelt og greit ut å få et domene, og tilhørende web- hotel. Og kosta 330,- i året. Har jeg bruk for noe mer?
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Kjetil wrote:Mener du at hun skal skrive siden selv, i notepad? Etter IT'en i år, får jeg vondt i hodet av bare tanken. Finnes det ikke programmer til slikt?
Uansett hva man gjør, så bør man kunne litt html. Hvis ikke kan man bruke piczo. Av programmer så aner jeg ikke hva som er bra på windows, brukte Dreamweaver og kodefunksjonen der, men det føltes litt overkill. Notepad funker ikke, man bør ha noe med syntax highlightning så man lett ser forskjell på f.eks. tager og tekst.

Siden du beskriver skal ikke være for vanskelig å lage i HTML. Når du begynner med undersider vil du kanskje ha bruk for å lære litt PHP, slik at du kan endre menyen på alle sidene ved å endre en fil. Dette er ikke verre enn å ha .php filendelse på alle filene dine som inneholder html og ha:

Code: Select all

<?php include&#40;'meny.php'&#41;; ?>
Der du vil plassere koden i fila.

Ellers kan man jo prøve seg på et CMS system, egenlaget eller ferdigbygd, men det kan fort bli litt komplisert i starten… Må innrømme at jeg har lite kjennskap til det, bortsett fra det vil lagde for nyhetsdelen til denne siden.

Domeneshop vil funke, men har som sagt mer tro på at Subsys er bedre. Hvis du senere vil bruke en database for siden din, så er som sagt Domeneshop dårlig til det, da man må logge inn på en unix-server og skrive inn kommandoer i et vindu for å få gjort noe… Dette slipper man på Subsys, de har en webside man går inn på.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Notepad funker ikke, man bør ha noe med syntax highlightning så man lett ser forskjell på f.eks. tager og tekst.
Notepad++ feks?

Har du samme IT som meg i år du eller?
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det funker nok ja.

Har Matlab jeg.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Mhm, jeg og, men jeg har ikke vært så flink til å gå på forelesninger i år, så har ikke vært der så mye.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Får studere dette litt så jeg skjønner hva jeg skal spørre om :)

Har ikke hverken notepad ( hvis ikke det er det som kalles "notisblokk" på maskinen) eller notepad ++.
Ser at det kan lastes ned gratis, men det er ikke min maskin!

Har bare Office Word, Wordpad og Notisblokk.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Du kan egentlig bruke hva du vil, men det er greiest å bruke et program for det, som gjør det litt lettere å holde orden på html-dokumentet. Notepad++ kan du laste ned gratis, og det er enkelt å fjerne, så er jo ikke noe problem om det ikke er din data.
zhayena
Trollok
Trollok

Post by zhayena »

Det er to ting du må lære deg når du skal ha hjemmeside:
grunnleggende html - for å strukturere html dokumentet ditt
grunnleggende css - for design/ utseende.

w3schools html tutorial: http://www.w3schools.com/html/default.asp
w3schools css tutorial: http://www.w3schools.com/css/default.asp

Det er greit å lære seg disse sammen og kanskje aller best å laste ned en mal hvor man roter og endrer og bruker 'hva skjer nå' metoden til å lære.

Ellers bør du kunne ftp for å laste opp sidene. Som ftp program vil jeg anbefale FileZilla.

Og så vil jeg si at domeneshop er best på domener, og ikke noe særlig på webhotell.

Hvis du ikke kan få tilgang til noe annet, så er notisblokka grei slik til å begynne med når det gjelde kodeknoting.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Jøsses. Hvem skulle trodd at det å taste rundt kunne være så morsomt!
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Det viktigste er jo å finne et domene som ikke ripper penga dine. :lol:

Kunne jo brukt en webtemplate hvis du var lat, istedet for å drive med HTML. :twisted:
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Post Reply