Terningkast på bøker?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Terningkast på bøker?

Post by Eivind »

Skilt ut fra KoD tråden
Ceres wrote:Av de åtti registrerte medlemmene, er det virkelig ikke mer enn ti som har lest KoD enda??
Joda, men jeg liker ikke å gi en karakter på bøker siden aftenposten ikke gjør det :p
Last edited by Eivind on Wed Dec 07, 2005 0:01, edited 1 time in total.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hehe... Plagiat! :P

Det burde være et alternativ! "Karakter-givnings-motstander."
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Eivind wrote:Joda, men jeg liker ikke å gi en karakter på bøker siden aftenposten ikke gjør det :p
Er ikke bare Aftenposten som ikke gjør det - bl.a. gir hverken Morgenbladet, Klassekampen, eller Dagbladet karakterer eller terningkast. Av de store avisene er det, så vidt jeg kan huske, bare VG (bombe... :P) som gjør det.

Men på en annen side, hva er forskjellen på å sette karakter på ei bok, og å sette karakter på en film? :wink:

Ellers er det vel som Faile sier - mange leser serien på norsk. I tillegg Virker det som om tidshjulet.net har en veldig "ny" medlemsbase - ny i betydningen at det ikke er lenge siden mange begynte å lese serien.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

terje wrote:Men på en annen side, hva er forskjellen på å sette karakter på ei bok, og å sette karakter på en film? :wink:
Bøker er generellt dypere enn filmer, et kulturelt verk som fortjener mer enn bare en karakter, det må og komme en utdypende kommentar og analyse :p
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Så filmer fortjener ikke mer utdypende kommentar og analyse? Jeg har sett veldig mange dype og "kulturelle" filmer (hehehehe - hva er motstykket til noe "kulturellt"? Industrielt? Naturelt? :P), som har blit "avskrevet" med terningkast, mens noen av de grunneste og platteste bøkene jeg har lest har blitt gjennomgående analysert og kommentert... :wink:
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det var derfor jeg sa generellt ;)

Eurotrip trenger ingen analyse, men det gjør The Butterfly Effect.

Tror jeg splitter ut denne tråden nå jeg, i tilfelle vi vil diskutere mer...
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

terje wrote:Men på en annen side, hva er forskjellen på å sette karakter på ei bok, og å sette karakter på en film? :wink:
Jeg sier bare: Takk Terje, tusen takk!

Dette temaet har jeg, simen og eivind diskutert i mange skoletimer, og heldigvis er jeg og simen enige i denne saken :D.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

For det er jo ikke terningkastene i seg selv som sier noe om hvor bra filmen eller boka er - det eneste de sier noe om, er hvor godt anmelderen likte boka eller filmen, satt inn i et relativt system.

Det er tross alt analysen/kommentaren som er selve cluet med anmeldelsene, siden det er her tematikk, handling, underliggende greier, og sånt noe, skal komme fram. Også dette er jo naturligvis 100 % subjektivt, men noe av det er det ikke til å unngå at blir objektivt.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply