Eivind wrote:Joda, men jeg liker ikke å gi en karakter på bøker siden aftenposten ikke gjør det
Er ikke bare Aftenposten som ikke gjør det - bl.a. gir hverken Morgenbladet, Klassekampen, eller Dagbladet karakterer eller terningkast. Av de store avisene er det, så vidt jeg kan huske, bare VG (bombe... ) som gjør det.
Men på en annen side, hva er forskjellen på å sette karakter på ei bok, og å sette karakter på en film?
Ellers er det vel som Faile sier - mange leser serien på norsk. I tillegg Virker det som om tidshjulet.net har en veldig "ny" medlemsbase - ny i betydningen at det ikke er lenge siden mange begynte å lese serien.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Så filmer fortjener ikke mer utdypende kommentar og analyse? Jeg har sett veldig mange dype og "kulturelle" filmer (hehehehe - hva er motstykket til noe "kulturellt"? Industrielt? Naturelt? ), som har blit "avskrevet" med terningkast, mens noen av de grunneste og platteste bøkene jeg har lest har blitt gjennomgående analysert og kommentert...
- Verg., Aen., 3.315.
For det er jo ikke terningkastene i seg selv som sier noe om hvor bra filmen eller boka er - det eneste de sier noe om, er hvor godt anmelderen likte boka eller filmen, satt inn i et relativt system.
Det er tross alt analysen/kommentaren som er selve cluet med anmeldelsene, siden det er her tematikk, handling, underliggende greier, og sånt noe, skal komme fram. Også dette er jo naturligvis 100 % subjektivt, men noe av det er det ikke til å unngå at blir objektivt.
- Verg., Aen., 3.315.