Beste serie og bok

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

Gurthang wrote:Er ikke LotR 3 bøker?
Egentlig er det én bok delt i tre.
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Var det ikke tre bind delt opp i 6 bøker? Hvertfall i den norske utgaven.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Gurthang wrote:Var det ikke tre bind delt opp i 6 bøker? Hvertfall i den norske utgaven.
Tolkien skrev et bind, men forlaget ville ikke utgi det som en bok. Derfor delte de bøkene i tre, mot Tolkiens vilje...
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

...fordi papir og blekk var meget dyrt på den tiden, og en bok på tusen sider ville hatt en pris til å skremme vekk alle og enhver.
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Ok ok. Jeg gir meg. Men vet dere hva Tolkien egentlig ville at det tredje boka skulle hete?
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

The War of the Ring. -_-
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Nope, men nesten.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Har lest det et sted, men husker det ikke så godt nå. Battle of Middle-Earth?
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Battle for Middle-Earth :)
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

hvorfor heter den ikke det, da?
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

Forlaget ville heller ha "Return of the King."
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Jepp. Tolkien mente at tittelen "Return of the King" var en liten spoiler, men det var forlaget som bestemte.
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Bra diskusjon dette her:) Må si jeg nesten er misunnelig på dere som diskuterer her også, tydeligvis mye mer greie på ting enn meg hehe. Har ikke fått lest alle bøkene mange av dere har, og det er egentlig ganske frustrende!

Kan derfor ikke utale meg så mye om hvilke some r best, men jeg kan jo få med at uansett hva bøker jeg får lest kommer RH - bøkene alltid til å ver på topp hos meg. Og jeg vet jo, selv om jeg ikke har lest alt det er å lese av fantasy at Tolkien er en av de beste (kan kje DEN beste:p?).Etter jeg hadde lest RH ble kravene mine til bøker en del høyere ja.

Jeg må si jeg liker HP-serien ganske godt, men har ikke så veldig mye overs for filmene (der 3'n etter min mening er den beste).

Har jo heldigvis lest mer enn de to da, men har mye bra igjen. Skulle bare ønske jeg hadde bedre tid til å lese...*sukk* Men har dere noen forslag til hvilke bøker jeg kunne tatt for meg etter WoT (eller imens)? (Viss det er lov å spørre om det her da, trenge ikke få noe svar akkurat inne her viss det hjelper.)
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Hvis du skal lese noe i mellom wot bøkene vil jeg absolutt anbefale lettere litteratur. Animal Farm og 1984 av George Orwell er bra, de leste nemlig jeg samtidig som wot. High Fidelity av Nick Hornby er også å anbefale.
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Jaha *noterer seg navnene*, takker så mye:)
Men jeg tviler på at det egentligt blir så veldig mye lesing mellom. Har jeg først satt meg virkelig inn i en bok, blir det liten tid til andre ting. Så når jeg ikke leser Wot har jeg vel andre nødvendigheter å gjøre.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Post Reply