Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Studere

Post by Lanfear84 »

Huff, gruer meg skikkelig til å begynne å studere igjen. Har tenkt meg til NTNU å studere fysikk til høsten, men lurer voldsomt på hvordan det blir... Selv om jeg ikke har spesielt mye penger nå, så har jeg blitt vant til å bo i en ganske stor (om en dårlig) leilighet, kjøre bil, se mye på film og slikt. Skal selge bilen min til jeg begynner på skole, og regner med at jeg finner meg en billig hybel gjennom studenterorganisasjonen, men alikevel... 6000 i måneden er absolutt ingenting. Nå for tiden har jeg mellom 8 og 10000 i måneden, og det er ikke nok i det hele tatt. Samboeren min som stort sett betaler fellesregninger; jeg tar det jeg kan. Nå røyker jeg, da, men det er ikke snakk om mer enn ca 800 i måneden, så det har ikke så stort utslag. Ikke kjøper jeg meg mye klær heller... Skjønner ikke hvor pengene blir av, jeg... Er det dyrt å leve i Tr.heim?

Ellers så hadde det jo vært kjekt å høre fra dere som studerer i Tr.heim hvordan det er. Noen som tar fysikk nå, f.eks :)
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hadde tenkt å søke på fysikk på NTNU til høsten, men ombestemte meg, men jeg blir nok å se på NTNU til neste år skal du se.
Tror du ikke vil få det så trangt som du tror, hvis du har klart deg på 8000 til 10 000, kvitter du deg med bilen er det flere tusenlapper spart.

Ellers er det bare å slutte å røyke :)
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ser ut som det blir en del på NTNU herfra.

Er vel avhengig av en deltidsjobb, hvis du ikke klarer deg med 6000 i måneden. Utifra det du skrev, så virker det som om det lureste er å begrense forbruket litt ja :P.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Penger er vel alltid vanskelig, ihvertfall hvis en ofte gir etter for impulskjøp som en egentlig ikke trenger. Det burde jo hjelpe å tenke på at mesteparten av stipendet du får, faktisk er et lån, og du må betale det tilbake igjen etterpå du har gått 5 år på fysikkstudiet, og blitt lærer. Luselønn :)
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Kjetil wrote:Penger er vel alltid vanskelig, ihvertfall hvis en ofte gir etter for impulskjøp som en egentlig ikke trenger. Det burde jo hjelpe å tenke på at mesteparten av stipendet du får, faktisk er et lån, og du må betale det tilbake igjen etterpå du har gått 5 år på fysikkstudiet, og blitt lærer. Luselønn :)
Glad jeg velger siviløkonomstudiet. I følge min logiske tankegang bør jeg klare å ha god kontroll på økonomien i studietiden, ellers vil jeg bli en elendig økonom :P.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

mhm, noen kan bare, andre må gå fem år på skole for å lære seg det. :)
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Kjetil wrote:mhm, noen kan bare, andre må gå fem år på skole for å lære seg det. :)
Regner med de fleste som søker inn på NHH har litt peiling på økonomistyring fra før.

Selv setter jeg opp budsjett for hver måned, og fører regnskap i ettertid.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hehe, det gjør ikke jeg, men har ok styring alikevel, men er nok mange som har godt av litt mer struktur. Når du skal studere økonomi, er jo det rettet mot en jobb i en litt større husholdning enn din egen, og da nytter det vel ikke med "bruk til kassa er tom" prinsipppet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Stefan wrote: Selv setter jeg opp budsjett for hver måned, og fører regnskap i ettertid.
Det må jeg si! Selv prøvde jeg det ei stund, men grunnet latskap gidder jeg ikke å gå gjennom alle kviteringene i ettertid, og da blir regnskapet noget dårlig... Og hva er da vitsen med et budsjett? Nei, jeg har en viss peiling på hvor mye jeg skal bruke til en hver tid på det meste, og har to ganger i måneden en sjekk med hvordan ting står til - en gang like etter at stipendet kommer, og en gang like etter at lønninga kommer. Jeg bruker kortet til å betale for det meste, og føler jeg får en god pekepinn om forbruket mitt bare ved å se på nettbankutskriften.

Og til Lanfear - Trondheim er en super studentby. Masse liv. Sosialt. Fysikkstudiet høres veldig interessant ut. Har du tenkt å bli siv.ing eller lærer? (Og å leve på lån og stipendet går som regel greit om man må, men det er langt kjekkere å ha en liten jobb ved siden av og slippe og bekymre seg for ting og tang og spare på hver dråpe...)
Urban tilværelse
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Håper at når bilen går, går de økonomiske problemene også :)
Skal ta mastergrad i fysikk, blir vel forsker eller lektor (med ped. påbygging) etterpå, tenker jeg. Skal spesialisere meg på astro- og partikkelfysikk.
Jeg både gleder og gruer meg til å begynne å studere. Jeg har hatt pause fra studier i to år snart (tatt naturfag på HiVolda før), og tror jeg kan få problemer med å komme inn i det igjen. Det slitsomme er at alle har så høye forventninger til meg (fordi jeg var veldig skoleflink før), mens selv tror jeg at jeg kommer til å få store problem med å holde nivået.
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nå har jeg søkt skole på måfå, får håpe noe av dette er morsomt. Noen som vet noe om disse studiene?

1. NTNU Bygg- og miljøteknikk
2. NTNU Energi og miljø
3. NTNU Nanoteknologi
4. NTNU Matematikk og statistikk
5. NTNU Ingeniørvitenskap og IKT
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Jeg vet ihvertfall at det er mange som søker på Nanoteknologi, inkludert meg selv. Har derimot ind.øk. på første plass fulgt av et tysk årsstudium før nanoteknologi dukker opp på lista.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Kan jeg tenke meg, nytt studie av året. Spørs hvordan eksamnene jeg tar nå blir gode nok til å opprettholde snittet, får satse på det. Mest lyst har jeg på et litt fysisk ingeniørstudie, om noe slikt finnes.

Tror tysk årstudium topper listen over fag jeg ikke for alt i verden jeg ikke vil ta.
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Det finnes siv.ing. i fysikk og matematikk ved NTNU. Har ei venninne som tar det. Men tror det er mest rettet mot matematikk.
Don't Panic!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ja, så litt på det og, men læreryrke er fullstendig uaktuelt for min del, og vet ikke hva annet jeg kan bruke det til.
Post Reply