Ellers så hadde det jo vært kjekt å høre fra dere som studerer i Tr.heim hvordan det er. Noen som tar fysikk nå, f.eks
Studentliv og skole
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Studere
Huff, gruer meg skikkelig til å begynne å studere igjen. Har tenkt meg til NTNU å studere fysikk til høsten, men lurer voldsomt på hvordan det blir... Selv om jeg ikke har spesielt mye penger nå, så har jeg blitt vant til å bo i en ganske stor (om en dårlig) leilighet, kjøre bil, se mye på film og slikt. Skal selge bilen min til jeg begynner på skole, og regner med at jeg finner meg en billig hybel gjennom studenterorganisasjonen, men alikevel... 6000 i måneden er absolutt ingenting. Nå for tiden har jeg mellom 8 og 10000 i måneden, og det er ikke nok i det hele tatt. Samboeren min som stort sett betaler fellesregninger; jeg tar det jeg kan. Nå røyker jeg, da, men det er ikke snakk om mer enn ca 800 i måneden, så det har ikke så stort utslag. Ikke kjøper jeg meg mye klær heller... Skjønner ikke hvor pengene blir av, jeg... Er det dyrt å leve i Tr.heim?
Ellers så hadde det jo vært kjekt å høre fra dere som studerer i Tr.heim hvordan det er. Noen som tar fysikk nå, f.eks
Don't Panic!
Hadde tenkt å søke på fysikk på NTNU til høsten, men ombestemte meg, men jeg blir nok å se på NTNU til neste år skal du se.
Tror du ikke vil få det så trangt som du tror, hvis du har klart deg på 8000 til 10 000, kvitter du deg med bilen er det flere tusenlapper spart.
Ellers er det bare å slutte å røyke
Tror du ikke vil få det så trangt som du tror, hvis du har klart deg på 8000 til 10 000, kvitter du deg med bilen er det flere tusenlapper spart.
Ellers er det bare å slutte å røyke
Glad jeg velger siviløkonomstudiet. I følge min logiske tankegang bør jeg klare å ha god kontroll på økonomien i studietiden, ellers vil jeg bli en elendig økonomKjetil wrote:Penger er vel alltid vanskelig, ihvertfall hvis en ofte gir etter for impulskjøp som en egentlig ikke trenger. Det burde jo hjelpe å tenke på at mesteparten av stipendet du får, faktisk er et lån, og du må betale det tilbake igjen etterpå du har gått 5 år på fysikkstudiet, og blitt lærer. Luselønn
Det må jeg si! Selv prøvde jeg det ei stund, men grunnet latskap gidder jeg ikke å gå gjennom alle kviteringene i ettertid, og da blir regnskapet noget dårlig... Og hva er da vitsen med et budsjett? Nei, jeg har en viss peiling på hvor mye jeg skal bruke til en hver tid på det meste, og har to ganger i måneden en sjekk med hvordan ting står til - en gang like etter at stipendet kommer, og en gang like etter at lønninga kommer. Jeg bruker kortet til å betale for det meste, og føler jeg får en god pekepinn om forbruket mitt bare ved å se på nettbankutskriften.Stefan wrote: Selv setter jeg opp budsjett for hver måned, og fører regnskap i ettertid.
Og til Lanfear - Trondheim er en super studentby. Masse liv. Sosialt. Fysikkstudiet høres veldig interessant ut. Har du tenkt å bli siv.ing eller lærer? (Og å leve på lån og stipendet går som regel greit om man må, men det er langt kjekkere å ha en liten jobb ved siden av og slippe og bekymre seg for ting og tang og spare på hver dråpe...)
Urban tilværelse
Håper at når bilen går, går de økonomiske problemene også
Skal ta mastergrad i fysikk, blir vel forsker eller lektor (med ped. påbygging) etterpå, tenker jeg. Skal spesialisere meg på astro- og partikkelfysikk.
Jeg både gleder og gruer meg til å begynne å studere. Jeg har hatt pause fra studier i to år snart (tatt naturfag på HiVolda før), og tror jeg kan få problemer med å komme inn i det igjen. Det slitsomme er at alle har så høye forventninger til meg (fordi jeg var veldig skoleflink før), mens selv tror jeg at jeg kommer til å få store problem med å holde nivået.
Skal ta mastergrad i fysikk, blir vel forsker eller lektor (med ped. påbygging) etterpå, tenker jeg. Skal spesialisere meg på astro- og partikkelfysikk.
Jeg både gleder og gruer meg til å begynne å studere. Jeg har hatt pause fra studier i to år snart (tatt naturfag på HiVolda før), og tror jeg kan få problemer med å komme inn i det igjen. Det slitsomme er at alle har så høye forventninger til meg (fordi jeg var veldig skoleflink før), mens selv tror jeg at jeg kommer til å få store problem med å holde nivået.
Don't Panic!