Lanfear84 wrote:Nå kan jeg ikke gjøre noe med det foreløpig da jeg bare er vikarlærer, og står ikke så fritt til å gjøre hva jeg vil. Kan hende jeg ender opp som lærer en gang, men da sikkert i videregående... Men jeg skulle gjerne ha gjort noe, og jeg har snakket med en del lærere om dette, og det virker som om de hører på meg og kanskje vil gjøre noe. F.eks. har jeg greid å innføre gangesertifikatet i en 5. klasse her jeg bor igjen. Og det hadde ikke vært brukt på nesten 10 år.
Lanfear84 wrote:Nå kan jeg ikke gjøre noe med det foreløpig da jeg bare er vikarlærer, og står ikke så fritt til å gjøre hva jeg vil. Kan hende jeg ender opp som lærer en gang, men da sikkert i videregående... Men jeg skulle gjerne ha gjort noe, og jeg har snakket med en del lærere om dette, og det virker som om de hører på meg og kanskje vil gjøre noe. F.eks. har jeg greid å innføre gangesertifikatet i en 5. klasse her jeg bor igjen. Og det hadde ikke vært brukt på nesten 10 år.
Sånn hadde vi da jeg gikk på barneskolen. Godt tiltak!
Har aldri hørt om "gangesertifikatet", men vi lærte gangetabellen godt. Kunne nok gangetabellen bedre på barneskolen enn jeg kan nå. Kalkulator er tingen.
Vi lærte vel også gangetabellen i tredjeklasse (for oss). Men hva er vitsen med et gangesertifikat? Dersom man ikke tar gangesertifikat-prøven - får man da ikke jobb på rimi?
Men det er for lite av det nå. Har hørt av lærere at de orker ikke rette bøker lenger, fordi ungene ikke ser over hva de har gjort feil og retter på det. De gidder rett og slett ikke å jobbe med fagene lenger.
I skauen der jeg kommer fra fikk vi også gangesertifikat, men der ble det bare utdelt når vi demonstrerte riktig høyre-venstre-høyreteknikk når vi skulle over veien, samt vettug sykling og gange langs vegen..