Forfatterspire?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Prøver meg på sparket.

You never were more
Then you were suppose to be,
Or what the world told you to be,
Therefore you never were more then nothing,
Less then anything and could never succeed more.

"World" var foresten "mom" først :lol:

Dette ble ikke akkurat hva jeg hadde sett for meg, men... Ble litt uhm girly, jaja.

Angel in the dark. Where it’s light its hope, where it’s dark there always an angel. You are my angel. Show me the path, and I will walk it. The time is a wheel, it keeps turning, but my wheel is fading, show me the path. My angel. My love. My life.

Jaja dette er gammelt;

Vi er den vi gjør oss til, og vi gjør oss til den vi vil. Det er opp til et hvert individ hvem de vil være, og hva de vil gjøre. Det er de personene som dreper for makt, glede og hevn. Andre dreper og skader i sitt eller andre sitt forsvar. Byer jevnet med jorden for en manns stolthet. Byer reist for en annens. En øks kutter et hode, en annen et tre. Du ser rettferdigheten felle en morder ved halsen, eller en uskyldig bonde ta et siste blikk på sin familie. Hvilken av delene var det, egentlig? Du ser, du tror, men var det virkelig det? Framtiden er vår, la oss bruke den for det beste for alle, og enhver
Last edited by Wolfbrother on Sun Sep 03, 2006 22:41, edited 2 times in total.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Wolfbrother wrote:Skjebnen er vår, la oss bruke den for det beste for alle, og enhver
Så du mener vi skal bruke noe som er forutbestemt til det beste?
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Fine framtiden er vår da?
for there you have been,
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

synes det er slække rim på de fleste diktene her.. ikke så mange kreative metaforer og sammenligninger jeg liker heller..

..men det er kanskje bare meg..
Lieungh
Sitter
Sitter

Post by Lieungh »

Shallis wrote:

Det var også en ting jeg lurte på. Vi har en minnestatue i nærheten av der jeg bor, med et kjempefint vers på. Jeg har lest at det er flere vers også, men husker ikke hvor. Er det noen som vet noe om resten av diktet.

De beste blir myrdet i fengsel
sopt vekk av kulde og sjø
De beste blir aldri vår fremtid
De beste har nok med å dø

All hjelp tas i mot med takk :D
Jeg vet, jeg vet!
Her er det:
DE BESTE
av Nordal Grieg

Døden kan flamme som kornmo;
klarere ser vi enn før
hvert liv i dens hvite smerte:
det er de beste som dør

De sterke av rene hjerter
som ville og våget mest;
rolig tok de avskjed
en etter en gikk de vest

De levende styrer verden,
en flokk blir alltid igjen,
de uunnværlige flinke,
livets nest beste menn.

De beste ble myrdet i fengslet,
sopt vekk av kuler og sjø.
De beste blir aldri vår fremtid.
De beste har nok med å dø.

Slik hedrer vi dem med avmakt,
med all den tomhet vi vet,
men da ha vi sveket de beste,
forrådt dem med bitterhet

De vil ikke sørges til døde,
men leve i mot og tro.
Bare i de dristige hjerter
strømmer de falnes blod

Er ikke hver som har kjent dem
mer rik enn de døde var-
for menn har hatt dem som venner
og barn har hatt dem som far

De økte det livet de gikk fra,
de spøker i nye menn.
På deres grav skal det skrives:
De beste blir alltid igjen
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Tusen Takk Lieungh :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lieungh
Sitter
Sitter

Post by Lieungh »

:D Værsågod. Det er et veldig fint dikt. *Føler seg flink*
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Du var veldig flink **Klappe på hodet** :D

Jeg syns det er et nydelig dikt. Men kanskje spessielt det verset jeg skrev. Det er skikkelig fint :D
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

For å få litt liv i denne tråden igjen legger jeg ut en ny historie.

Tårenes farge

Rommet er mørkt. Svake skygger i grått er alt som syns. Senga er grå og kommoden er svart. Vinduet er åpent, så det kommer små vindpust inn i rommet. Gardinene blafrer, også disse er svarte i mørket. Plakatene på veggene rører på seg. De stønner, på en måte, klager over vinden og kulden. Månen skinner så vidt inn i rommet. Derfor er ting grått, og ikke svart. Utenfor kvitrer en fugl svakt, veldig svakt, før en suselyd kommer og alt blir stille. Rommet er helt stille, med unntak av noen raske hjertebank, og en halvhjertet pusting fra det ene hjørnet av rommet.

I dette hjørnet er det også svart. Nesten. I hjørnet sitter en ung jente. Hun er knapt 16 år, kanskje ikke det engang. Håret hennes som en gang var rødlig, henger svart utover skuldrene hennes. De grønne øynene har røde kanter. Ingenting rører seg. Jenta presser knærne mot kroppen. De nakne bena skjelver litt. Det gjør hele henne. T-skjorta er klam og våt. Det er ikke på grunn av kulden hun skjelver. Hun lener seg fremover. Litt bort fra veggen. Skulderen støtter seg mot den ene siden. Ryggen er øm. Den er blå fra tidligere dager. I dag er den rød også. En ny dag. En ny natt i mørket. Nok en tåre renner nedover knærne. Det går en kraftigere skjelving gjennom kroppen, før den går tilbake til den normale, langsomme skjelvingen. Ute tuter nok en fugl, og vinden blåser gjennom vinduet.

Jenta i hjørnet av det mørke rommet har sammensunkne skuldre. Haken, som hviler på knærne, er nesten like våt som de bleke kinnene. Hele ansiktet er blekt. Nesten unaturlig hvitt. Hadde noen sett inn i vinduet akkurat da hadde de sett et blekt ansikt, som ga gjenskinn i måneskinnet. Blanke kinn som blinker i skinnet fra månen. Svarte tjafser som henger ned i de rødkantete øynene. Øynene er matte, nesten livløse, som om de har gitt opp. De har ikke lenger den unges uskyldige glød i dem. Den har forlatt den lille jenta for lenge siden. Ved siden av jenta vil de se noe lite og blankt, noe som også skinner.

Flere tårer renner nedover leggene. Denne gangen kommer ikke den kraftige skjelvingen. Bare den vante skjelvingen som fortsetter.

Vennene til den lille jenta i hjørnet, er bare grå skygger i alt det mørket. Hun hadde aldri noen. Faren hennes hadde vært bortreist den dagen hun skulle begynne på skolen. Hun hadde begynt en uke for sent. Alt da var det tapt. Alle de andre var blitt venner. Den lille jenta med den rosa kjolen, og det en gang så rødlige håret, hadde måttet stå alene i friminuttene. Hun hadde trukket seg innover fra den dagen. Hun var minst av dem alle. Hun hadde alltid vært liten. De hadde mobbet henne, dyttet henne og lugget henne. Når hun kom hjem så gråt hun. Mamma satt og røyket i døra, og la ikke merke til den lille jenta. Hun hadde også et sløvt blikk i øynene. Det lignet ikke på jentas manglende glød. Bare tomhet.

Slik hadde det vært år etter år. Hun ble alltid stående alene i friminuttene. I dag var hun kanskje 16, moren var aldri helt sikker. De feiret aldri bursdagen hennes. Faren til den lille jenta la heller aldri merke til de blanke tårene som rant. Han tok seg aldri tid. Når han hadde tid, var han full, og han fikk nye tårer til å sprenge seg på. Hver eneste kveld var han full og hver eneste kveld kom det nye tårer. Det var han som lagde merkene på ryggen. De som først var røde, senere blå. Det var merkene på ryggen som lagde tårer. I hvert fall noen av tårene.

I dag randt det røde tårer, De traff ikke leggene, som de andre tårene. De traff gulvet med en svak lyd. To eller tre på rad, også sluttet de. De etterlot bare en ny rød stripe på den bleke huden. Hittil hadde hun tre røde striper. Hun hadde hikstet for hvert eneste kutt. Det hjalp en stund, så kom det nye tårer. Blanke tårer. Disse svei nesten mer enn de røde. Det var som om de etset på huden. Og så begynte de skyggene som skulle vært venner å synge sanger i hodet hennes igjen. De holdt aldri munn. Unntatt når det rant røde tårer. Etterpå sang de høyere enn noen gang. Nå ropte de også. De fortalte henne hvor stygg hun var, og hvor ekkelt håret hennes var, og hvor plagsom hun var. De hadde hatet det røde håret hennes. Hun trodde de skulle bli bedre hvis hun farget håret. De likte det verken blondt eller brunt. Nå var det svart, og slitt. Før hadde det vært tykt og blankt. Hun likte det ikke lenger. De andre hadde sluttet å plage henne for det. Nå plagde de henne for alt annet.

I dag hadde vært ekstra ille. Han hadde slått henne. Hun hadde røyket flere enn hun pleide. Skyggene hadde sparket henne, slått henne, lugget henne. Skyggene var de verste. I dag hadde tårene rent fra hun gikk ut av døra. Mørket var tyngre enn noen gang. Hun rykket til nok en gang, og klynket. Tårene rant og rant. Hun kjente en siste tåre, denne varmere enn de andre, nedover kneet. Hun tørket seg mot munnviken. Hånda sank ned mot de bleke beina som sakte gikk ned mot gulvet. Hodet sank bakover, og et siste sukk kom fra munnen hennes.

Nå var rommet helt mørkt. Bare vinden plagde plakatene. Gardinene blafret, og fuglene hadde sluttet å synge. Man kunne heller ikke høre den myke lyden av et bankende hjerte. Ikke engang den halvhjertede pusten. Bare den svake lyden av de mørke røde tårene som falt et par centimeter før de traff bakken.

God slakt :)
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Det første som slår meg er at det er veldig mange punktum, mulig det bare er meg...
for there you have been,
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Det er ofte veldig greit med korte setninger, så blir det ikke så mye svada.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vet du hva, Shallis - ikke verst. :) Du går på ungdomsskolen, ikke vel? Jeg vil anta oppgaven omhandlet ensomhet. Eventuelt mobbing. Uten at jeg vet hva oppgaveteksten var skal jeg vedde på at du fikk en femmer eller høyere på dette. La meg kommentere enkelte sider litt dypere.

Du har et godt språk, og til tross for hva guttungene over sier så er setningene dine, og måten du bruker dem, utmerket. Man må se virkemidlene i forhold til innhold i teksten. Ved å bruke korte setninger og sløyfe enkelte subjekt her og der får teksten din et modernistisk preg, og som du vet er det som er modernistisk også ukoselig. Upersonlig. Kaldt. (Ofte i hvert fall). Du klarer stort sett å utnytte det godt.

Hva angår rikdommen i språket ditt - den er god, men kan forbedres. Enkelte av bildene, symbolene og adjektivene du bruker er litt for brukt - litt klisje. Enkelte av disse kunne du rett og slett fjernet, og det ville gjort teksten din bedre. Ofte er lite godt. Ellers må du jobbe med å være nyskapende. Det var ikke noen dårlig jobb du gjorde i denne teksten heller, men det er viktig å huske.

Enkelte steder i teksten din er det passasjer som ikke er helt nødvendige eller sammenhengende. Spesielt la jeg merke til denne:
Shallis wrote:Jenta i hjørnet av det mørke rommet har sammensunkne skuldre. Haken, som hviler på knærne, er nesten like våt som de bleke kinnene. Hele ansiktet er blekt. Nesten unaturlig hvitt. Hadde noen sett inn i vinduet akkurat da hadde de sett et blekt ansikt, som ga gjenskinn i måneskinnet. Blanke kinn som blinker i skinnet fra månen.
Man kan argumentere med at gjentakelser i seg selv er et potent virkemiddel i denne sammenhengen, men personlig likte jeg det ikke helt. For mye blekt ansikt. Spesielt ville jeg vurdert å gjøre noe med setningen om at dersom noen så inn i vinduet ville de sett...

Så da har jeg dekket språk-biten, tror jeg. God rettskrivint, gode avsnitt. Generetl - veldig godt fornøyd. Deretter er det to viktige biter igjen å vurdere. Først tekstens innhold. Jeg antar du skrev etter et gitt tema. Det er et veldig vanskelig tema å skrive noe om uten selv å ha vært noen lunde i nærheten av det, og jeg mener det merkes litt. (Men for all del - det er en veldig moden tekst skrevet av en som jeg antar er omlag femten?)

Du skriver om ei jente med store familiære og sosiale problemer. Hun har ei mor uten kontroll på hverken seg selv eller andre, og en far som drikker. Antakeligvis er hun enebarn, og dårlig ernært. Hun har hatt lite sosial kontakt opp gjennom oppveksten, og er en innadsentrert jente. Som jeg forstår det slår (eller kutter?) faren henne om kvelden. Det er uvisst om han også gjør mer mot henne (-> nakne lår tyder jo på det). Jentas stadige forandring av utseende for å passe bedre inn med miljøet rundt seg er en god side ved teksten din. Den underbygger jentas personlighet som selv-løs, om du forstår hva jeg mener. (Forstår ikke helt hvorfor folk slutter å plage henne for håret nå som det er svart og slitt. Folk med svart hår blir jo gjerne sett på som freaker, det pleier nok ikke å hjelpe mot mobbing. Men det er en logisk brist, ikke voldsomt viktig, bare noe å tenke på).

Småplukk: Tårer er et sterkt virkemiddel dersom det brukes med måte. Her blit det litt mye tårer til en hver tid. Et menneske som blir beskrevet som innadsentrert slik som dette vil antakeligvis bare gråte i ensomhet, og aller helst holde smerten inni seg så best som mulig. Derfor mener jeg du beskriver gråtinga litt vel ivrig. (Ingen ville forøvrig latt en strigråtende jente bo hos foreldrene sine i seksten år uten å ha gjort noe/prøvd å ha gjort noe med situasjonen.)

Jeg liker heller ikke det du skriver om plakatene i første avsnitt: Plakatene på veggene rører på seg. De stønner, på en måte, klager over vinden og kulden. Dette reiser flere rynkede bryn hos meg, men som sagt - småplukk. Det at jenta har plakater på veggene betyr at hun har en interesse (i mitt hode). Enten musikk, kunst, gutter... En interesse er en kontakt med verden, i hvert fall ofte, og det passer ikke helt i jentas tilfelle. Eventuelt kan det jo være en kunst-interesse, noe hun ser på som helt privat, eller det kan være satan-plakater eller liknende. Faktum er i hvert fall at du kan gjøre disse plakatene til et symbol på jentas liv, og sånne småting er hva som kan gjøre teksten bedre. En annen ting med plakatene er at de sier at jenta ikke er lutfattig. I og med at det til og med er flertall her. Jeg vet det er å dra det langt, men som sagt - det gir deg strenger å spille på dersom du på en subtil måte gir leseren noen flere hint om plakatene. En tredje ting er ordleggingen din - plakatene stønner. Aiai... Jeg forstår det er et forsøk på å være original med bildebruken, men den funker ikke. (Igjen, subjektiv mening her).

Også denne fuglekvitringen din. Jeg forstår det som om faren nylig har vært innom henne. Det er natt, for månen er oppe. Det er imidlertid den grå fargen du beskriver, og denne sammen med den spredte fuglekvitringen tyder på grålysning. Morgen, med andre ord. Kutter du fuglekvitringen er vi på natt igjen. Dersom du finner ut at du ønsker grålysning, så er det fint. Du bør si det. Det ville vært fint for tekstens del. Da ville jenta enten ha blitt våknet av faren, eller ikke ha fått sovet etter at han hadde vært der. Begge deler er sterkt. Du trenger ikke si hvilken. Natt er fint det også, men man bør helst være klar. Dersom det er natt, så bør nattas lyder beskrives. (Veldig småplukkete).

Til slutt i teksten dør jenta. (Ikke vel?) Jeg liker veldig godt hvordan du beskriver blodet hennes som røde tårer. Det er kanskje det mest positive av alt. Når det er sagt så liker jeg ikke at du lar henne dø. For det første forstår jeg ikke helt hva hun dør av, for det andre mener jeg det er en for drastisk slutt på jentas liv og din tekst. Den får teksten din til å virke mer uferdig enn hva den er, mer umoden. Teksten din omhandler dyp psykologisk smerte, og ved døden opphører slik smerte. Det er derfor en enkel løsning. Livet holder imidlertid smerten ved like. Gjør den virkelig, gjør den verre. Og ville gjort teksten din bedre. Hadde jenta lagt seg for å sove etter dette ville leseren sittet igjen med et dypt inntrykk av å ha fått et innblikk i et uhyre vanskelig liv. Det ville nok blitt en annerledes leseropplevelse. Det mest tragiske er ikke alltid døden.

Teksten din får meg til å tenke på temaet "selvskading." Det har blitt stadig mer populært blant ungdom nå de senere år, og kuttene du først beskrev minnet meg om dette. Det er ikke hva teksten din omhandler, jeg er klar over det etter å ha lest den, men jeg tror - logisk sett - at det ville være en mer logisk inngangsport til jentas psyke. For det første ville kutt/slag på ryggen vekke oppmerksomhet i gymmen og andre steder, og det ville gjort at barneværnet nok hadde grepet inn. Selvskader derimot er noe som skjules fra omverdenen, og som gjerne bringer skam og slike liknende følelser med seg. Det er også en mer sansynlig dødsårsak, dersom du fortsatt ønsker å ta livet av henne. (Eller kanskje jeg bare er en fagidiot som leser en artikkel og straks overfører innholdet til andre. Tja...)

Som du sikkert har forstått så var jeg veldig glad i å velge "analyser-teksten-oppgavene" på videregående.
Urban tilværelse
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Jeg tar meg veldig nær av slike komentarer :(

Nei det var for all del en flott tekst, og det gjør det vannskelig å glemme alderen på skriveren. Jeg tror det er viktig med slike tekster etter som at det sikkert er mange som ser deler av seg i det.

Det er bare det at jeg har lest 300 sider med konstant punktum, og har ikke helt kommet over det.

Ellers så ble jeg veldig deppa nå av teksten, noe som du sikkert forsøkte. Skal gå å spise litt stratos.
for there you have been,
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Hehe... Du har helt rett Ceres jeg er 16, men teksten er ikke skrevet etter noen oppgave. Fikk eksamen i engelsk hvor temaet het farger, og etter det dukket den bare opp i hodet mitt. Måtte få den ned. Tuusen takk for alt. Jeg er enig i nesten alt du sier, men det er ting jeg som jeg etter å ha lest det tenker "Hmm... Det er sant" Ting jeg ikke kunne kommet på selv.

Og Wolfie. Sorry meg for alle punktumene, men jeg liker å utforske skrivestiler. Alle punktumene er et virkemiddel jeg har brukt her. Det gir mening i hodet mitt. Tenker meg lixm teksten som enkel med et vanskelig innhold. Enkle setninger! så du får bare tåle det.

EDIT: Glemte en ting Ceres. Jeg hadde aldri i livet tenk på at faren voldtok henne når jeg skrev teksten. Moro at du fikk det ut av den. Det med nakne ben var bare noe jeg kom på i farten. Vet at når jeg er lei meg sitter jeg ofte i bare stor t-skjorte og bokser, om kvelden. Bare fordi det er sånn :P
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Shallis wrote: Glemte en ting Ceres. Jeg hadde aldri i livet tenk på at faren voldtok henne når jeg skrev teksten. Moro at du fikk det ut av den. Det med nakne ben var bare noe jeg kom på i farten. Vet at når jeg er lei meg sitter jeg ofte i bare stor t-skjorte og bokser, om kvelden. Bare fordi det er sånn :P
Jeg antok egentlig at du ikke hadde tenkt særlig nøye over hvorvidt voldtekt var involvert. Teksten din bar preg av at du ikke hadde utforsket tema. Lårene var det eneste hintet. Og kuttene/slagene var de eneste smertene som ble beskrevet. Det er imidlertid ikke noen dum slutning, når du tenker litt på det. Mann som misshandler jente. Jente uten personlighet og selvfølelse. Du beskriver den fysiske smerten. En forfatter som ønsket å gå ut på voldtekt-tematikken ville kanskje skrevet teksten ganske lik din. Det å beskrive det fysiske er typisk. Men de ville nok brukt i hvert fall et hint til som sa at den fysiske smerten beskrevet gjerne var et bilde på det psykiske som ingen kunne se.

Lykke til med forfatterdrømmen, Shallis.
Urban tilværelse
Post Reply