Harry Potter and the Half-Blood Prince - OBS! Spoilere

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Sorry Terje. Blir jeg tilgitt?
Aber natürlich! :D

Sånt kan hende den beste. ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Terje wrote:
Sauegjeteren wrote:Sorry Terje. Blir jeg tilgitt?
Aber natürlich! :D

Sånt kan hende den beste. ;)
Bare ikke i dette tilfeldet :lol:

Uansett. Dere vet at de gamle rektorene henges på veggen i kontoret til den daværende rektoren? Bildet ikke kroppen da :roll: De snakker, og gir råd, men den rektoren som hadde vært i slekt med Sirius ble etter det jeg kan lese lei seg da han hørte om sirius sin død. Han tok det til seg på en personelig måte å dro til huset han hadde levd i.

Om rektorene kan føle på den måten, og huske alt som hadde skjedd i livet sitt, burde jo Dumbledore være i stand til å hjelpe Harry videre. Han kan veilede, og rådgive.

De hadde vel gått igjennom det viktigste før han døde, men likevel det må jo ha vært til stor hjelp. Er jeg helt på ville veier her?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det kan virke som om du er inne på noe, ja.

Ellers virker det som om det er noe spesielt med bildene på rektors kontor; de andre bildene vi har sett (f.eks. bildene av Harrys foreldre) så langt i serien har vært mye mindre taletrengte enn de gamle rektorene. Så enten er det noe spesielt med dem, eller så er det bare nok et utslag av Rowlings forholdsvis lite konsistente verdensbygging...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

(Overser glatt Wolfbrothers sårende kommentar)

Det kan jo være at bildene må behandles på enda en måte for å snakke. De fleste veggbildene i borgen (Den trinne damen, Ridder Callaghal (eller hva nå den midlertidige vokteren heter) osv.) snakker jo mens bildene i for eksempel utklippsboka Harry fikk av Gygrid nøyer seg med å vinke. Og det ville da være dumt å ikke få råd av de som har styrt skolen hvis det må til?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Så vidt jeg vet snakker omtrent alt som henger på vegger (malerier) i Harry Potter.. Aviser og utklippsbøker er litt mindre taletrengte.. Og hvis man brukte magi for og få maleriene til å snakke kunne man vel bare opphøye den magien som ligger over maleriet av Sirius' mor i Grimolds plass 12?
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Eller kanskje malerier rett og slett har en større evne til å føre dialog, og fotografier ikke...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Lothair Mantelar wrote:Eller kanskje malerier rett og slett har en større evne til å føre dialog, og fotografier ikke...
De nyere bildene på rektorkontoret er vel fotografier.
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Fotografier? Tja.. Men uansett om det er malerier eller fotografier så dukker det ihvertfall opp et portrett av Humlesnurr rett etter at han døde.. Så hvis ikke de hadde portrettet klart i tilfelle Humlesnurr døde/gikk av ble det laget ved hjelp av magi.. Den magien den magien..
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Kanskje rektorene blir tryllet med, sånn at når de dør så blir en liten del av dem igjen i et bilde? Jeg vet ikke jeg.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Når jeg tenker over det kan jeg forresten ikke komme på at Humlesnurrene på sjokoladefrosk-kortene snakker.

Men Svaart-rektoren veksler mellom to portretter. Og de som da er for eksempel på sjokoladefrosk-kort må da ha flere versjoner. Hvis det ikke er det må det da være fryktelig tungvint å ha ett kort man nesten aldri ser noe til?
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sauegjeteren wrote:
Lothair Mantelar wrote:Eller kanskje malerier rett og slett har en større evne til å føre dialog, og fotografier ikke...
De nyere bildene på rektorkontoret er vel fotografier.
Jeg er nokså sikker på at de er malerier. De er i hvert fall det på filmene.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

portrettmalerier. bare de som er portrettert flere steder kan reise mellom portretttene hvis de er i forskjellige bygninger.

ingen av rektorbildene er fotografier, nei. det ville da ha vært meninsløst og simpelt. et portrettmaleri er da mye mer staselig.

men enkelte av de pratsomme bildene på hogwarts er jo egentlig ikke portretter, så det må jo gjelde alle malerier.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Men det kan også være at det er noe spesielt med portetter? Såvidt jeg vet har ikke bilder som ikke har vært portretter snakket.

Men jeg tror vi skylder på Rowlings lite konsistente verdensoppbygging som Terje så galant sa det :P
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Kan hende jeg bare snakker tull nå, men tok ikke en gutt med navn frodrik bilder og fikk dem til å snakke? Eller bare rørte de på seg?
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

hansito wrote:Kan hende jeg bare snakker tull nå, men tok ikke en gutt med navn frodrik bilder og fikk dem til å snakke? Eller bare rørte de på seg?
Alt vi har fått høre om de bildene er at Gyldenprinz Gyldendal holdt igjen armen til Harry som var det eneste igjen i bildet. Resten prøvde desperat å få armen også ut av bildet. :P
Post Reply