De Fortapte

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

rand al'thore
Mørkefrende
Mørkefrende

svar

Post by rand al'thore »

til Ashaman. så vit jeg har fått det med meg er dette første gangen det er snakk om segl på den mørkester tillholdsted, for det er segl på boreholet det er snak om, og hvis jeg ikke tar så grundig feil ble boreholet laget i legendens alder
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Seglene blir vel svekket av posisjonen i Hjulet, eller Tiden, som vi kaller den i dag. Det er neimen ikke mye den ikke takler.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael

Re: svar

Post by Ashaman »

rand al'thore wrote:til Ashaman. så vit jeg har fått det med meg er dette første gangen det er snakk om segl på den mørkester tillholdsted, for det er segl på boreholet det er snak om, og hvis jeg ikke tar så grundig feil ble boreholet laget i legendens alder
Jepp...men om du har lest litt så må du ha lest at alt det me les no har skjedd tusenvis av gonger før. Og vil skje tusenvis av gonger seinare, om ikkje Rand eller nokon andre gjer noko med måten tida gjeng på.

''Tidshjulet dreier, aldere kommer og går, etterlater minner, minnene blir legender, legender svinner hen i myter, og selv mytene er for lengst glemt når alderen som var opphavet, igjen ruller fram.''
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

det har alltid vært en svakhet der hvor seglene er, intet menneske kunne ha laget en så stor svakhet i mønsteret.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

pdragon wrote:Er det de fortapte som
Spoiler
svekker seglene til den mørkestes fengsel eller er det han selv?
Som det for så vidt er sagt over: de fortapte slipper løs, på grunn av at seglene svekkes, de er ikke med på å svekke seglene selv.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
pdragon
Hengiven
Hengiven

Post by pdragon »

Sauegjeteren wrote:Seglene blir vel svekket av posisjonen i Hjulet, eller Tiden, som vi kaller den i dag. Det er neimen ikke mye den ikke takler.
så viss jeg forstår deg rett er det tiden,altså den tid det tar for DO å bryte seg ut? Trodde kansje det hadde noe med de fortaptes ondskap evt. DO`s ondskap :?
Pain is just weakness leaving the body
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Har ingenting med dei Fortapte å gjere, men det kan godt vere eit resultat av tid, kombinert med påverknad frå den Mørkaste.
pdragon
Hengiven
Hengiven

Post by pdragon »

hadde vært gøy å hørt RJ`s fasitsvar på dette :)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

pdragon wrote:hadde vært gøy å hørt RJ`s fasitsvar på dette :)
Well, many thing in this universe is unanswered. So is this.

(Ren skjær tipping :P )
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
pdragon
Hengiven
Hengiven

Post by pdragon »

lurer også på hvordan dette med seglene å borhullet fungerer i praksis...Er det fysiske hindringer som stopper Do eller hur?
Mayorearth
Sitter
Sitter

Post by Mayorearth »

pdragon wrote:lurer også på hvordan dette med seglene å borhullet fungerer i praksis...Er det fysiske hindringer som stopper Do eller hur?
Det spørs jo,
Spoiler
noen av seglene er jo så svake at de ikke tåler å falle på bakken fra lave høyder, mens andre tåler bannbluss/balefire :o
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Cuendillar-skivene me har sett so langt i serien er ikkje sjølve segla, dei er berre «brennpunkt» for segla, og den einaste fysiske manifestasjonen av segla. Boreholet er jo eit «hol» i sjølve Mønsteret, medan Mønsteret er gjort opp av livstrådane til alle menneskje, og kan knapt nok seiast å vere nokon fysisk storleik. Staden der Boreholet vart laga var ein stad i Mønsteret der det var litt tynnare enn andre stader.

Akkurat korleis Boreholet vart forsegla av Lews Thering & co veit me ikkje, men det vart gjort med saidin, so dei eigentlege segla er nok rein saidin som har «sydd saman» holet, og der cuendillar-skivene er kanskje ein slags knuter.

Alle segla som er att er no truleg like svake, trass i at hjartestein i utgangspunktet tåler alt, inkludert bannbluss. Grunnen til svekkinga vart diskutert til ein viss grad over.
pdragon
Hengiven
Hengiven

Post by pdragon »

Når borhullet er blitt "sydd" igjen ved bruk av saidin, kan jeg tenke meg at seglene ble brukt til å holde knutene av saidin.

Som siste hindring kan en si, i og med at hjertestein ikke blir påvirket av saidin...

Bare en teori :wink:
Post Reply