"The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Jeg har nettopp fått vite at denne boka ganske riktig skal oversettes til norsk, av kollega Kyrre Haugen Bakke, som også har oversatt bl.a. Eragon-bøkene. Når den skal utgis, vet jeg ikke, men jeg tipper sent til neste år en gang.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Er han flink til å oversette?

Det er noen uttrykk som er sterkt inspirert av italiensk, og jeg håper inderlig at han ikke fornorsker dem i for stor grad.

Som f. eks garrista, Capa, pezon ++
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Ja, veldig flink. Boka er i trygge hender. Kyrre har også peiling på italiensk, så det passer jo bra. Jeg vil tro at de italienske uttrykkene blir beholdt i oversettelsen, siden de er like fremmede for en leser av originalen. (I tillegg til Eragon-serien har Kyrre oversatt to av bøkene i Brian Jacques' Redwall-serie og kokebøkene til Jamie Oliver, blant mye annet.)
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Dette høres veldig bra ut. Nå har dere ingen unnskyldninger igjen (utenom at boka ikke er ferdig oversatt :wink: ).

Nå gjelds det for alle dere som liker å si at dere "oppdaget" boka før alle andre å løpe bort til bokhandleren, eller kjøpe den gjennom linkene til Amazon på denne siden. Når "Locke Lamoras Løgner" (som blir tittelen?) kommer ut kan vi alle lene oss tilbake og si: I told it was fraking unbelievable!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Var nede på Outland og kjøpte den. Gutten i kassa hadde såvidt tid til å ekspedere ...han holdt på å lese...Lies of Locke Lamora :) :)

Men kanskje jeg skulle ha ventet til den kommer på norsk. Jeg sliter fælt med Clash of Kings.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Mulig jeg må ta meg en tur på outland da, hvis den er så fantastisk. Han gutten i kassa på outland pleier å ha god smak, men jenta der har bedre.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Siri Sedai wrote:Var nede på Outland og kjøpte den. Gutten i kassa hadde såvidt tid til å ekspedere ...han holdt på å lese...Lies of Locke Lamora :) :)

Men kanskje jeg skulle ha ventet til den kommer på norsk. Jeg sliter fælt med Clash of Kings.
Jeg synes ikke engelsken til Lynch var spesielt vanskelig. Klarer du i det hele tatt å forstå Martin, så kommer du ikke til å ha noe problem med forstå Lynch. No worries.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Skal vel få lest den boka en gang før den kommer på norsk, men jeg gidder ikke før den kommer i vanlig paperback...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Dette er en bok som det er verdt å ødelegge symetrien i bokhylla for, Terje. Spesielt når man vet at Red Seas under Red Skies kommer allerede til våren, og de neste fem kommer ca. åtte måneder etter hverandre.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tjo. Tja.

Det kunne jo gått an å kjøpe hele serien i trade paperback. da ville jo en slags form for symmetri eksistert, også...
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Jeg kommer til å gjøre det. Er fortsettelsen like god som TLOLL så kan det også være at jeg spanderer på meg hardback-versjonen. Den er virkelig god :D
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Fantasy revolusjoneres. Noen burde kanskje starte en topic:)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lothar wrote:Fantasy revolusjoneres. Noen burde kanskje starte en topic:)
Hvorfor kan du ikke gjøre det selv? Jeg er nemlig ganske spent på hvorfor du mener at fantasyen revolusjoneres...
- Verg., Aen., 3.315.
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Jeg er nemlig ganske spent på hvorfor du mener at fantasyen revolusjoneres...
fornyes da.
Pirkepirkepirke
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Fornyes? Hva mener du med det?
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply