Bodde på hybel de to siste åra på videregående, og kan egentlig anbefale det ganske kraftig, i alle fall hvis alternativet er en time eller mer på bussen hver dag (jeg hadde to på GK; ikke særlig gøy å stå opp 6, dra med bussen 7, og ikke være hjemme før 16). Det krever selvsagt litt mer av deg, siden du ikke har foreldre som lager mat til deg, passer på at du gjør leksene dine, og sånne ting (forutsatt at de gjør det i det hele tatt, da). Men det er sånt som de fleste normale ungdommer stort sett klarer. (Jeg klarte det ikke, men jeg er en uforbederlig slacker uten ambisjoner whatsoever, så jeg er knapt nok relevant sammenligningsgrunnlag.)Nynaeve wrote:Men så var det dette med hybel, da... Er det mange som bor på hybel her? Hvordan er det? Hva bør man passe på? Tips?
Hva allmennfaglig videregående (som er det eneste jeg har vært borti) mer generelt angår... vanlig skole, men litt forskjellig fra ungdomsskolen, spesielt i det at de minst skolelystne er luka ut. I noen grad, i alle fall.
Kjenner forresten en del som gikk yrkesfaglige retninger, og så tok allmenn påbygging; to av dem gikk helse- og sosialfag, og studerer sjukepleie nå, mens en tredje gikk mek. og et år på høyskole etter påbygginga. Han er vel ingeniør på Aker Yards i Aukra, tilknytta Ormen Lange nå om dagen. Ike så dum løsning det heller; i alle fall ikke hvis du er skoletrøtt. For en allmennfaglig utdanning innebærer som regel at du må ta minst tre år til med skole etter at du er ferdig på vgs. Ikke alle synes det høres like morsomt ut. (Selv elsker jeg det, selvsagt; 6000kr i måneden for å gå på to forelesninger i uka og skrive et par oppgaver. kan det bli bedre?)
Ellers kan jeg sympatisere med dere som sliter med valget, ettersom jeg har mye av det samme. Er ferdig med bachelorgraden i samfunnskunnskap til våren (med mindre jeg stryker, men sjansen for det er ikke spesielt stor), og er, for å si det mildt, ganske usikker på hva jeg skal finne på nå.
Får meg nesten til å misunne de som gikk yrkesfag og som nå er ute i jobb...