Dyr < menneske

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nei, men vi er mennesker, fordi vi kaller oss mennesker, dyr er dyr, fordi vi kaller de dyr. Begrepene har vi definert selv. Sukk, denne diskusjonen er så meningsløs.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Chiad wrote:Det som skiller oss fra dyr/aper er at vi ikke har så mye hår på kroppen eller skjell og + så har vi en god del mer med hjerne enn dem, så vi er altså smartere.
Jeg vet ikke om du har hørt om en art som kalles elefant? Jeg vil påstå at de har et litt større kranium enn oss, og dermed større hjerne. Så i følge ditt resonemang er elefanter smartere enn oss. Og når det gjelder hår-biten kjenner jeg noen mannfolk som slår ut rimelig mange dyrearter, og i hvertfall elefanter. Så hvis man gjør som deg, så kan man si at elefanter ikke er dyr.

Sauegjeteren wrote:Jeg likte denne diskusjonen godt, igrunn, og derfor må den gjerne fortsette for meg, nå uten at den er utenfor tema.

Jeg har et par spørsmål de lyse hoder gjerne kan få svare på for meg.

For det første: Hvorfor skal vi ikke kalle oss dyr, når det er det vi er, om enn overlegne?

Og om vi ikke skal kalle oss dyr, kan vi da kalles udyr?

For det første: Hvem sier at vi er overlegne. Jeg vil påstå at delfiner er rimelig smarte de også. Det er nylig bevist at de kan utvikle forskjellige dialekter, og de kan kjempe sammen for å slå hai. Og når man tenker på at de ikke forrurenser og gjør sitt beste for å ødelegge verden.

Jeg kaller allerede mange mennesker for udyr.

Siri Sedai wrote:....så sette vi oss til bords og spiser de med kniv og gaffel.......men så er det bare ca 500 hundre år siden vi begynnte med det!!! :wink:

Sitte ved et bord? Kniv og gaffel? Ærlig talt! Vi er da travle, moderne mennesker! Hva blir det neste! Sove i en seng?! Glem det!
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kjetil wrote:Nei, men vi er mennesker, fordi vi kaller oss mennesker, dyr er dyr, fordi vi kaller de dyr. Begrepene har vi definert selv. Sukk, denne diskusjonen er så meningsløs.
Det er jo det som er heile poenget til dei som gjer det til ei sak aa omtale menneske som "dyr", nettopp det at meiningsinnhaldet ein tradisjonelt legg i ordet forhaapentlegvis skal faa tilhoeyraren til aa faa ei innsikt i kva den som definerer mennesket som ein type dyr vil ha fram. Herregud daa, mann, om alle kun brukte ord paa same maate som dei alltid har blitt brukt ville ingen nokon gong gjort eller sagt noko meir interessant enn "Send over saltet er du snill?"
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ashaman
M&#8217;hael
M&#8217;hael

Post by Ashaman »

Kult! :D Eg starta ein tråd utan å trykke på ''Nytt Emne'' :lol: :lol:
Dog ein tråd eg ikkje har så mykje å seie i då. :P

Dyr er dyr, menneske er menneske. There is a BIG difference! And its the missing links! (med ein ''s'' på slutten av ''link'' ja, det er faktsik ganske så mange som manglar, ikkje berre ein.)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Nope, skillegrensa går ved at vi er MYE smartere enn dem og vi er fremdeles dyr bare at vi har satt navn på alle artene som bjørner, løver, cyoter og mennesker osv...

Tjaa...elefanter er jo rimelige smarte det er jo delfiner også, og mannfolk slår jo dem begge med "hår på kroppen" men du skjønte sikkert hva jeg mente davram.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Saa skillegrensa er av same typen som til doemes skillet mellom pattedyr og fisk eller dyr som kan symje og dyr som ikkje kan det, er det det de seier? Det er simpelthen ein benevnelse for aa avgrense typar vesen med eit visst sofistikert kommunikasjonssystem fraa andre typar vesen?

For i saa fall er det eit rimeleg toevete skille aa trekke. Kva interesse har me av aa ha ein eigen beteiknelse paa den eine arten som har eit saapass utvikla kommunikasjonssystem og ein paa resten naar me daa staar att utan ein fellesnevner som er langt meir nyttig? o.o
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Vet vel ikke jeg...du får finne det ut selv.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

:roll: Quite.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Ashaman wrote:Kult! :D Eg starta ein tråd utan å trykke på ''Nytt Emne'' :lol: :lol:
Dog ein tråd eg ikkje har så mykje å seie i då. :P

Dyr er dyr, menneske er menneske. There is a BIG difference! And its the missing links! (med ein ''s'' på slutten av ''link'' ja, det er faktsik ganske så mange som manglar, ikkje berre ein.)

Svarer på dette med samme svar som Chiad får (sånn ca.)

Chiad wrote:Nope, skillegrensa går ved at vi er MYE smartere enn dem og vi er fremdeles dyr bare at vi har satt navn på alle artene som bjørner, løver, cyoter og mennesker osv...

Tjaa...elefanter er jo rimelige smarte det er jo delfiner også, og mannfolk slår jo dem begge med "hår på kroppen" men du skjønte sikkert hva jeg mente davram.

Hvordan kan du si at vi er MYE smartere? Jeg vil gjerne få noen fakta som backer dette opp.

Du innrømmer faktisk at mennesker er dyr?! Hvorfor har du da argumentert for det motsatte rimelig lenge nå? Hvis du får lyst til å si "Mennesker og dyr." så sleng inn et "andre" etter "og" OK?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Ok her roter jeg litt, calm down here, egentlig er delfinens og hvalens intelligens på størrelse med vårt, visste du det? Tror aper er det også men på en aen måte(rimelig skråsikkert på det der egentlig)

Vett da faen jeg om vi er dyr eller menneske, men alle stammer fra det samme her i verden... :roll:
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Det var jeg fullstendig klar over. Det er faktisk det jeg har prøvd å fortelle bl. a. deg rimelig lenge nå. (Egentlig vil jeg si at de fleste andre dyr er rimelig mye smartere enn oss. De gjør i det minste ikke sitt beste for å ødelegge jorden (se her))

Men hvis du egentilg ikke har en mening skjønner jeg ikke hvorfor du er så ivrig med i diskusjonen, og hvorfor de bare stiller deg på en side. Slik som du har holdt på så skulle man tro at du hadde en rimelig klart definert mening.
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Ok, vi er ikke dyr, helt til noen i verden beviser det motsatte :P
Min faste beslutning.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Menneske er jo, som kanskje noen har sagt, bare et navn vi har finni på. På den måten prøver vi å distansere oss fra andre dyr. Rent biologisk er vi jo bare en art under pattedyr-familien (hmm, nå ble jeg litt usikker på min egen hukommelse angående det å sette navn på arter, hele dne rekka med betegnelser man lærer i 2. klasse på vgs), som igjen kommer under ryggstrengdyr etc etc. Så man kan jo dermed kalle mennesker for dyr. Mennesket har jo rett og slett bare utviklet oss gjennom evolusjonen til det vi er idag. I utgangspunktet var vi jo ikke anderledes enn apene, men så utvikla vi oss til Homo Sapiens Sapiens (det tenkende++ mennesket), og idag står vi jo som kjent i en særstilling på jorda!

Sum-a-sumarum: Jeg vil kalle mennesket for dyr
Manbearpig
Dovienya
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Dovienya »

Jeg stiller meg bak påstanden om at mennesker er dyr.

Intelligensen vår er i hvert fall ingen grunn til å skille oss fra dyrene. Det er bare en egenskap hos arten vår. Man kan f.eks. ikke si at geparder ikke er dyr fordi de er raskere enn de andre dyrene.
Så det at vi distanserer oss fra dyr kommer vel i bunn og grunn av at vi tilhører én art, og skiller mellom 'oss' og 'de andre artene'.
'You'll pardon me if experience suggests that it would be wise to meet unexpected generosity from you from arming myself and putting my back against a wall."
- Father Chains
Moghedien
Sitter
Sitter

Post by Moghedien »

Dovienya wrote:Så det at vi distanserer oss fra dyr kommer vel i bunn og grunn av at vi tilhører én art, og skiller mellom 'oss' og 'de andre artene'.
Mulig det, men en av de større grunnen til at vi skiller så kraftig mellom mennesker og dyr, er fordi vi har blitt altfor påvirket av kristendommen. Kristendommen er særs lite dyrevennelig. Om jeg ikke husker feil, er det Gud som lærer menneskene å drepe dyr, og dyrene må alltid lide for menneskenes feil. De blir kastet ut av paradiset, og druknet i syndefloden. Og hver gang man gjorde noe galt og fryktet Guds vrede, kunne man bare brenne et dyr. For dyrene og fiskene var jo tross alt bare Guds gave til menneskene, likesom plantene.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Post Reply