Videregående

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Nynaeve wrote:Men så var det dette med hybel, da... Er det mange som bor på hybel her? Hvordan er det? Hva bør man passe på? Tips?
Bodde på hybel de to siste åra på videregående, og kan egentlig anbefale det ganske kraftig, i alle fall hvis alternativet er en time eller mer på bussen hver dag (jeg hadde to på GK; ikke særlig gøy å stå opp 6, dra med bussen 7, og ikke være hjemme før 16). Det krever selvsagt litt mer av deg, siden du ikke har foreldre som lager mat til deg, passer på at du gjør leksene dine, og sånne ting (forutsatt at de gjør det i det hele tatt, da). Men det er sånt som de fleste normale ungdommer stort sett klarer. (Jeg klarte det ikke, men jeg er en uforbederlig slacker uten ambisjoner whatsoever, så jeg er knapt nok relevant sammenligningsgrunnlag.)

Hva allmennfaglig videregående (som er det eneste jeg har vært borti) mer generelt angår... vanlig skole, men litt forskjellig fra ungdomsskolen, spesielt i det at de minst skolelystne er luka ut. I noen grad, i alle fall.

Kjenner forresten en del som gikk yrkesfaglige retninger, og så tok allmenn påbygging; to av dem gikk helse- og sosialfag, og studerer sjukepleie nå, mens en tredje gikk mek. og et år på høyskole etter påbygginga. Han er vel ingeniør på Aker Yards i Aukra, tilknytta Ormen Lange nå om dagen. Ike så dum løsning det heller; i alle fall ikke hvis du er skoletrøtt. For en allmennfaglig utdanning innebærer som regel at du må ta minst tre år til med skole etter at du er ferdig på vgs. Ikke alle synes det høres like morsomt ut. (Selv elsker jeg det, selvsagt; 6000kr i måneden for å gå på to forelesninger i uka og skrive et par oppgaver. kan det bli bedre?)

Ellers kan jeg sympatisere med dere som sliter med valget, ettersom jeg har mye av det samme. Er ferdig med bachelorgraden i samfunnskunnskap til våren (med mindre jeg stryker, men sjansen for det er ikke spesielt stor), og er, for å si det mildt, ganske usikker på hva jeg skal finne på nå.

Får meg nesten til å misunne de som gikk yrkesfag og som nå er ute i jobb... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

...for å si det mildt, ganske usikker på hva jeg skal finne på nå.
Både du og Loki er jo ferdige til våren. Spørsmålet er jo om du vil skrive masteroppgave, eller ikke...
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Du må vel da Ped nå :p
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:
Både du og Loki er jo ferdige til våren. Spørsmålet er jo om du vil skrive masteroppgave, eller ikke...
Er dessverre ikke kvalifisert til masteroppgave i historie, da jeg mangler et 7,5-poengers metodefag. Og statsvitenskap ville jeg ikke skrevet oppgave i om de så ga meg penger for det. Grusomt lite fag. Uansett tror jeg jeg er for lat til å begynne på noe sånt. :P
Du må vel da Ped nå :P
Jepp, må vel det, men jeg har planer om å ta en bachelor til først. Tenker for tida på religionsvitenskap og engelsk, men...

Enn du? Hva har du tenkt til å gjøre med matten din?
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ingenting videre, det er tross alt et lærerstudie, men jeg blir vel å finne på Glashaugan neste semester, og der kommer mattekunnskaper godt med.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Terje wrote:Får meg nesten til å misunne de som gikk yrkesfag og som nå er ute i jobb... :roll:
Nå skal det også sies at det finnes mer yrkesrettede utdanninger enn den dere tar :P.

Sikkert moro å gå på musikklinja / yrkesfag hvis man er interessert i det, men hvis man senere bestemmer seg for å studere - så er veien mye lengre enn hvis man velger almenn.

Det som kan være en idé er å jobbe hardt i tre år på almenn, og så ta et friår ved å reise evt. dra på folkehøyskole/militæret, for så å ta fatt på studiene med ny motivasjon.

Jeg trives veldig godt med studiene mine her i Bergen, og anbefaler også hybellivet :).
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Stefan wrote:
Terje wrote:Får meg nesten til å misunne de som gikk yrkesfag og som nå er ute i jobb... :roll:
Nå skal det også sies at det finnes mer yrkesrettede utdanninger enn den dere tar :P.
Men høyskoleutdanning virker så skoleaktig. :P
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ceres wrote:
Både du og Loki er jo ferdige til våren.
Nåh, om du kun tel antal studiepoeng og fag eg treng for å få vitnemål på bachelorgraden var eg ferdig i fjor vår, eg... Ingen som hindrar meg i å spe på med meir fag på 100- og 200-nivå før eg bestemmer meg for om eg skal søke master eller ikkje, dog. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Kjetil wrote:Ingenting videre, det er tross alt et lærerstudie, men jeg blir vel å finne på Glashaugan neste semester, og der kommer mattekunnskaper godt med.
Trodde du gikk siv.ing? Jeg er visst ikke helt med lenger.

Hva angår hybellivet så har jeg ikke mye å bidra med for folk på seksten år, men selv flyttet jeg hjemmenfra som nittenåring, og syntes det var herlig. Utrolig mye som skjer når man begynner å ta ansvar for seg selv på ordentlig.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nei, blei hjemme i Kristiansand ett år til, studerer matte på HiA.
Post Reply